Syria : RSF condemns attack by gunmen on Syrian community radio station and its executive director

first_img SyriaMiddle East – North Africa Condemning abuses ViolenceFreedom of expression Help by sharing this information SyriaMiddle East – North Africa Condemning abuses ViolenceFreedom of expression Receive email alerts Organisation News Follow the news on Syria March 8, 2021 Find out more Reporters Without Borders (RSF) condemns an attack by masked gunmen on independent radio ARTA FM and its director in Amuda, a town in the mainly Kurdish northeastern region of Syria known as Rojava, on the night of 26 April and urges the Kurdish local authorities to investigate. Wave of Kurdish arrests of Syrian journalists After ambushing ARTA FM director Mohamed Hassan (also known as Sefqan) as he returned home, the gunmen took him to the town cemetery, interrogated him, and threatened to kill him if he did not stop broadcasting.They then went to the radio station and set fire to it, destroying some of the equipment, before making their escape. The fire was put out after the arrival of the police and the Kurdish security forces (Asayesh).“We ask the local authorities to conduct an independent and impartial investigation into this attack on the radio station and its director in order to bring those responsible to justice,” said Alexandra El Khazen, the head of RSF’s Middle East desk. “The local authorities have a duty to protect the work of journalists.”Despite the damage and the ransacking of some of its equipment, the radio continues to broadcast via the Nilesat satellite and to post news reports on its Facebook page.Hassan has filed a complaint with the police and has requested an investigation. He told RSF that the station will continue to broadcast news reports and that “it belongs to no political faction, just to the people.” He added that it was the target of local harassment and that its main support came from international organizations.The Democratic Union Party (PYD), which is the main Syrian Kurdish party and which controls this part of Syria, condemned the attack yesterday and called for a rapid investigation.Journalists are often subject to threats, arrest or even abduction by the Kurdish security forces in Rojava, while the media are also sometimes censored by the local authorities.Rudaw TV, a Kurdish TV channel based in Erbil, the capital of Iraqi Kurdistan, and Orient TV, a Syrian opposition TV channel, were banned in August 2015 by the authorities in the Jezireh district of Rojava, who accused them of broadcasting false information and encouraging violence and discord. The same two TV channels were also banned in Kobane in February 2016.Because of the differences between the Kurdish authorities in Rojava and the Kurdish authorities in Iraqi Kurdistan, media outlets and journalists on either side are subject to the same difficulties, including arrest, threats and censorship.Syria is ranked 177th out of 180 countries in RSF’s 2016 World Press Freedom Index. Toll of ten years of civil war on journalists in Syriacenter_img Arta FM – Facebook Page News April 29, 2016 Syria : RSF condemns attack by gunmen on Syrian community radio station and its executive director March 12, 2021 Find out more News News to go further RSF_en February 3, 2021 Find out more Damascus TV presenter arrested under cyber-crime lawlast_img read more

Journalist threatened by secret police

first_img January 28, 2021 Find out more News Pakistani TV anchor censored after denouncing violence against journalists Pakistani supreme court acquits main suspect in Daniel Pearl murder Receive email alerts April 21, 2021 Find out more A few days ago, information minister Memon said in New York that he would personally look into Mateen’s case, but the journalist has not been contacted by any government official.Other journalists from The News, notably Rauf Klasra, were threatened by the secret service in May. In July, Muzaffar Ejaz, managing editor of the daily Jasarat, was also harassed. News Help by sharing this information PakistanAsia – Pacific Follow the news on Pakistan Reporters Without Borders protested today against threats by Pakistani secret service agents to physically harm journalist Amir Mateen, correspondent in Islamabad of the English-language daily The News, because of his articles criticising the government.”Intimidation of journalists by the secret service has increased alarmingly in the past few months,” said Reporters Without Border secretary-general Robert Ménard in a letter to information minister Nisar Memon. “They are not just isolated incidents but seem to have become part of a systematic attitude towards the media. This is just another example of the government’s limited view of press freedom.”He called on the minister to see that harassment of Mateen stopped at once. According to information gathered by Reporters Without Borders, the intimidation of the journalist began after he had written several articles about the government’s supposed intention, feared by many opposition parties, of rigging the general election set for 10 October. Mateen’s phone began to be tapped and he was constantly followed by secret service agents. His colleagues and family were also harassed. He informed information secretary Anwer Mahmood of what was happening and filed a complaint against persons unknown at an Islamabad police station, but no investigation was made.Since then, things have got worse and Mateen says he was openly threatened by secret services agents who warned him that “the earlier treatment has not taught (him) any lesson” and that “if (he) did not stop writing against the government, (he) could be physically harmed.” They told him that in view of his heart problems, “(he) will not be able to bear a day’s torture.” June 2, 2021 Find out more News to go further PakistanAsia – Pacific Pakistani journalist critical of the military wounded by gunfire RSF_en News Organisation September 17, 2002 – Updated on January 20, 2016 Journalist threatened by secret policelast_img read more

China: RSF demands the release of former Beijing News editor-in-chief

first_img June 2, 2021 Find out more to go further Receive email alerts Organisation Dai Zigeng, 55, a former editor-in-chief of state media group Beijing News, has been detained since earlier this month. The Central Commission for Discipline Inspection of the Chinese Communist Party (CCP) only posted a short notice on June 10th stating that Dai was under investigation due to suspected “serious violations” of the Party’s discipline.“By detaining a seasoned journalist without solid ground, the Beijing regime once again shows its absolute disrespect for freedom of the press,” protests Cedric Alviani, the head of RSF’s East Asia office, urging for “the immediate release of Dai Zigeng and all other journalists detained in China.”Dai worked at Beijing News from 2003 to 2017, including six years as the editor-in-chief. During his term of office, the group earned the reputation of a media that dared to speak unpopular truths. In August 2017, Dai was abruptly transferred to be the head of a state-owned investment firm, a “promotion” which daily newspaper Hong Kong Minpo took as a sign that the journalist might be under investigation.At least 112 journalists and bloggers are currently jailed in life-threatening conditions in China. The country is ranked 177th out of 180 countries in RSF’s 2019 World Press Freedom Index. China: Political commentator sentenced to eight months in prison RSF_en ChinaAsia – Pacific Condemning abuses Imprisoned June 18, 2019 China: RSF demands the release of former Beijing News editor-in-chief ChinaAsia – Pacific Condemning abuses Imprisoned Follow the news on China News April 27, 2021 Find out more Help by sharing this information News Democracies need “reciprocity mechanism” to combat propaganda by authoritarian regimes News News Reporters Without Borders (RSF) calls on the Chinese authorities to release Dai Zigeng, a former Beijing News editor-in-chief, who has been detained since earlier this month for unclear reasons. China’s Cyber ​​Censorship Figures March 12, 2021 Find out morelast_img read more

Zhao Yan appeals against three-year sentence on fraud charge

first_img April 27, 2021 Find out more China: Political commentator sentenced to eight months in prison June 2, 2021 Find out more News Follow the news on China RSF_en Reporters Without Borders voiced support today for New York Times researcher Zhao Yan’s decision to appeal to the Beijing high court against his three-year prison sentence for allegedly swindling a peasant. One of his lawyers, Guan Anping, today told Agence France-Presse: “We lodged an appeal today. He believes there were no grounds for his conviction. He denies stealing any money and has asked several times to be give an lie detector test.”———25.08.06 – New York Times researcher Zhao Yan gets three years on fraud chargeReporters Without Borders today condemned the three-year prison sentence which a Beijing court imposed yesterday on New York Times researcher Zhao Yan for alleged fraud while dismissing the original charge of treason and divulging state secrets.“The court cleared Zhao of the treason charge for lack of evidence and it should have done the same with the fraud charge,” the press freedom organisation said. “Zhao is known for his commitment to China’s peasants and the accusations that were brought against him were all ridiculous. We support his sister’s request for an appeal and we call for his provisional release as he as already spent too much time in prison.”Zhao was arrested on 17 September 2004 for allegedly revealing to the New York Times, well before it was officially announced, that former President Jiang Zemin was about to resign as chairman of the Military Central Commission, his last political post of influence. The fraud charge – allegedly requesting 20,000 yuan (2,000 euros) from a peasant in exchange for advising him on how to avoid prison – was added on 1 June 2005 with the apparent aim of being able to keep him longer in pretrial custody. The Beijing No. 2 People’s Intermediate Court gave Zhao a summary trial behind closed doors on 16 June. Witnesses were not allowed to testify and Zhao’s lawyers were not allowed to express their criticism of the procedure. The court should have issued its verdict by 25 July and violated the law by keeping Zhao in detention for more than a month without doing so.Zhao, who was awarded the 2005 Reporters Without Borders – Fondation de France press freedom prize, should be released in September 2007 as the nearly two years he has already spent in prison will be discounted from his sentence.The court’s decision to dismiss the charge of divulging state secrets was hailed by Zhao’s lawyers as a “great victory for us and the Chinese judicial system.” The New York Times described it as a “vindication” for its position that he did nothing wrong as a journalist. His sister however said Zhao would appeal against the fraud conviction.Reporters Without Borders hails the unflagging support which the New York Times has given Zhao for the past two years. The organisation also salutes the many diplomats and NGOs who defended his rights. News ChinaAsia – Pacific September 4, 2006 – Updated on January 20, 2016 Zhao Yan appeals against three-year sentence on fraud charge Receive email alerts ChinaAsia – Pacific News Reporters wihout borders condemns the three-year prison sentence imposed on New-York Times researcher Zhao Yan. Zhao Yan was cleared of the treason charge for lack of evidence but was condemned for fraud. The accusations are ridiculous, the organization calls for his release. to go further Help by sharing this information Democracies need “reciprocity mechanism” to combat propaganda by authoritarian regimes Organisation News China’s Cyber ​​Censorship Figures March 12, 2021 Find out morelast_img read more

Zhao Yan of the New York Times accused of fraud

first_img Help by sharing this information ChinaAsia – Pacific ChinaAsia – Pacific Receive email alerts June 2, 2021 Find out more News Organisation Reporters Without Borders protests against the Chinese authorities’ decision to charge Zhao Yan, contributor to US daily the New York Times, with fraud. Reuters news agency, quoted the journalist’s lawyer Mo Shaoping as saying that the police can, by putting these new charges, now hold Zhao in custody for seven extra months to allow them to pursue their investigation.Zhao, imprisoned since 17 September 2004, was formally arrested on 20 October and accused of “divulging state secrets”, a charge that carries the death penalty. Neither his family nor his lawyer has been allowed to visit him.———————————————22.10.2004Zhao Yan is formally chargedZhao Yan, a Chinese researcher for The New York Times who has been held since 17 September, was formally arrested on 20 October on a charge of “divulging state secrets,” which is punishable by the death penalty.Zhao, who has not been allowed to see his lawyer or family, is alleged to have revealed to the newspaper, before it was officially announced, that former president Jiang Zemin was resigning as head of the central military commission. The New York Times has denied the allegations, and insists Zhao just worked as a researcher and not as a journalist.The charge has been brought less that a week before US secretary of state Colin Powell is due to visit Beijing. Powell already raised Zhao’s case last month with his Chinese counterpart, Li Zhaoxing.______________________________________________________09.28.2004China cracks down on free expression in the midst of human rights dialogue with the EUReporters Without Borders (Reporters sans frontières) urged European Union member states and the European Commission to condemn China’s latest crackdown on independent websites and publications at the same time as holding dialogue on human rights with the EU.While no announcement has been made on the outcome of the 24 September meeting in Beijing, the international press freedom organisation urged them to react to a wave of closures of publications and arrests of journalists.Beijing appeared to be openly contemptuous of this so-called constructive dialogue, continuing to shut down outlets for free expression and arresting hundreds of Chinese people even while European representatives were in the Chinese capital, it said.The authorities on 23 September blocked access to the Chinese version of the Wikipedia online encyclopaedia that relies on contributions from Internet-users and carries a number of articles about human rights abuses in China. The site has been blocked on several previous occasions.One of the country’s most popular discussion forums Yi Ta Hu Tu was closed on 13 September. It was set up by a Beijing university student in September 1999 and had nearly 300,000 regular users. The forum was the focus for discussion on sensitive issues such as corruption, human rights or the independence of Taiwan. It operated on a democratic system whereby users voted on subjects for discussion without interference by moderators, making it difficult for the authorities to control.Reporters Without Borders called on the Chinese authorities to reopen the Yi Ta Hu Tu discussion forum, the Wikipedia site and the thousands of other sites forbidden to Chinese Internet-users.The government also closed the diplomatic bimonthly Zhanlue Yu Guanli (Strategy and Management) in September after it carried an article by economist Wang Zhongwen in its August issue that was critical of the North Korean regimeCopies of the magazine carrying the offending article were confiscated and subscribers were told to return their copies. The magazine lost its official sponsorship recently despite the fact that its editorial board included ranking political officials Since June 2004, the Publicity Department (formerly Propaganda Department) has been trying to shut down Zhanlue Yu Guanli but its management had succeeded in bringing it out in July and August.A China specialist told Reporters Without Borders that that Zhanlue Yu Guanli, founded in 1993, was one of only around a dozen Chinese publications to feature debate within the communist party’s reformist intellectual circles. The magazine’s website www.zlygl.com is still accessible but the North Korea article does no appear on it.Reporters Without Borders called on the government to allow Zhanlue Yu Guanli to resume publishing.On 17 September, secret service agents arrested journalist Zhao Yan – recently hired by the New York Times Beijing bureau – while in a Shanghai restaurant after tracking him down through his mobile phone. Four days later his family received notice from the police that he had been accused of “supplying state secrets to foreigners”.His lawyer, who has been refused the right to visit him, said Zhao is being held in Beijing and could be accused of “treason”, a charge that carries the death penalty.The authorities appear to suspect him of giving the US daily information about the resignation of former president Jiang Zemin from his post as Chairman of the Central Military Commission. The New York Times carried an article about it on 7 September, 12 days before the official announcement.The paper denied that Zhao was the source for the article. Foreign desk head Susan Chira said he had been employed as a researcher and not as a journalist. She told Reporters Without Borders that the newspaper’s management hoped the journalist would be allowed to see his lawyer. Previously a reporter on the magazine China Reform, Zhao is known for his reports on China’s peasantry.Reporters Without Borders called for his immediate release and recalled that another journalist, Wu Shishen, has been imprisoned since 1992 for “illegally divulging state secrets to foreigners”. He was sentenced to life imprisonment on the direct order of Jiang Zemin. He had sent a journalist in Hong Kong a copy of a speech that the head of state was due to make to the communist party congress.Finally, the Chinese press has not reported the demonstrations and arrests of hundreds of people in Beijing trying to make themselves heard by members of the central committee attending the communist party plenum during September. Foreign journalists were also prevented from covering these events.Hundreds or even thousands of Chinese people, unable to make their complaints heard through the media, descended on the capital from every part of the country to try to press their cases. One petitioner from the province of Xinjiang in the West of the country was killed in mysterious circumstances in Beijing on 24 September. He had come to the capital to complain about official ill-treatment of the Uighurs, the ethnic Muslim group that suffers communist party repression. Follow the news on China to go further China: Political commentator sentenced to eight months in prisoncenter_img News News News RSF_en June 1, 2005 – Updated on January 20, 2016 Zhao Yan of the New York Times accused of fraud Democracies need “reciprocity mechanism” to combat propaganda by authoritarian regimes China’s Cyber ​​Censorship Figures April 27, 2021 Find out more March 12, 2021 Find out morelast_img read more

Authorities take aim at Scope TV

first_img September 5, 2014 Find out more KuwaitMiddle East – North Africa New Cyber Crimes Law restricts free expression and targets online activists Reporters Without borders is shocked at the imposition by a Kuwaiti court of a fine of 500,000 dinars (approximately 1,360,000 euros) on the television station Scope TV for insulting a member of the royal family.“Under the guise of protecting national unity, this exorbitant and disproportionate fine is aimed at muzzling Scope TV and all media organizations that are critical of the monarchy,” the press freedom organization said. It demanded that the penalty be rescinded. The station was ordered to pay the sum to the former information minister Sheikh Faisal Al-Malek Al-Sabah, a member of the ruling family. The court ruled that the station’s director, Tallal Al-Said, a former member of parliament, had broadcast a programme last October that it deemed offensive to the royal family.The verdict once again only to adds to the atmosphere of mistrust of the media. The Kuwaiti authorities hope to further strengthen the penalties provided for in the law that regulates broadcasting. On 17 April, the information minister affirmed that he favoured the strict application of the law in order to safeguard national unity, adding that the authorities were studying the possibility of tightening the law’s penalties for news organizations that contravened it.On 11 April, the newspaper Addustour quoted the information minister as saying any media organization that undermined national unity would be referred to the public prosecutor without favouritism. On 22 April, the government submitted a national unity bill to parliament, which includes a provision for a prison sentence of between three and seven years and a minimum fine of 3,000 dinars (nearly 8,200 euros) for anyone who failed to observe certain sections of the law. These specify that national unity is flouted where media organizations denigrate minorities, incite hatred based on religious beliefs or fail to respect the privacy of individuals.On 18 March, about 50 members of the majority Al-Awazem tribe invaded the premises of Scope TV in Kuwait City, destroying part of the building’s façade and vandalizing some of its offices.They were protesting over remarks they considered insulting during a programme presented by Fayez Baty, in which a Shi’ite member of parliament Hussein Al-Qalaf was reported to have criticized the Al-Awazem leader, Falah Bin Jamae. As a result of the interview, the Kuwaiti government decided to bring a prosecution against the TV station, accusing it of engendering sectarianism and damaging national unity. The following day, the station’s management took the station off air in protest over the attack. According to the newspaper Al-Watan on 23 March, Fayez Baty resigned after apologizing and expressing his regret.On 29 April, three members of the Al-Awazem tribe charged with taking part in the attack on the station’s offices were released by the public prosecutor after paying fines of 1,000 dinars (about 2,700 euros). News Help by sharing this information Previously, during the campaign for the parliamentary elections in February, Scope TV was prosecuted for broadcasting comments by the candidate in the third electoral district, Mohammed Al-Juwaihel, a liberal strongly opposed to trial influence in politics. He was reported to have strongly criticized the tribes involved. In the wake of his comments, supporters of tribal leaders set fire to the candidate’s premises.On 31 January, tribal supporters stormed the offices of the station Al-Watan when a televised debate was to have taken place between two candidates, Islamist-backed Faysal Al-Muslim and Nabil Al-Fadl, a pro-government candidate opposed to the Motairi tribe.Reporters Without Borders has learned that access to the website of the independent online newspaper Watan has been blocked since 12 March. Based in the United States, Watan is available in Arabic and English. Its website cannot be accessed inside Kuwait and anyone trying to do so is greeted with the message: “The website was blocked by the Ministry of Communication in accordance with article VII of the Ministerial Resolution No. 103 of 2000, paragraph one on the regulations and bases of the Internet service provided by Internet companies in the state of Kuwait.”The site administrators were not informed of the move and have been given no reason for it. On 29 March, Bassam Mahdawi, managing editor of Al-Watan, confirmed to Reporters without Borders that the site could still not be accessed from Kuwait. Saudi Arabia and Syria have also censored the online newspaper. Courts uphold newspaper’s closure, increase blogger’s jail term to go further Organisation Follow the news on Kuwait Receive email alertscenter_img News News RSF_en May 4, 2012 – Updated on January 20, 2016 Authorities take aim at Scope TV February 23, 2015 Find out more Popular blogger charged with blasphemy January 21, 2016 Find out more News Related documents Kuwaiti authorities take aim at Scope TV – In ArabicPDF – 54.23 KB KuwaitMiddle East – North Africa last_img read more

Call for EU support for investigation into the death of cameraman Fadel Shanaa

first_img Reporters Without Borders is calling on European Commissioner for external relations, Benita Ferrero-Waldner, to raise the problem of risks to journalists covering fighting in the Palestinian territories at the Israel-EU Association Council meeting in Luxemburg on 16 June. News Help by sharing this information Reporters Without Borders is calling on European Commissioner for external relations, Benita Ferrero-Waldner, to raise the problem of risks to journalists covering fighting in the Palestinian territories at the Israel-EU Association Council meeting in Luxemburg on 16 June.“The death of Fadel Shanaa, of the British news agency Reuters, on 16 April 2008, has reawakened our concern about the lack of transparency in Israeli investigations,” the worldwide press freedom organisation said. “Five journalists have been killed by soldiers of the Israel Defence Forces in the past ten years. This figure may be derisory compared to the number of civilians killed in the Israeli-Palestinian conflict, but it is none the less worrying in terms of the impunity enjoyed by Israeli soldiers who are responsible.”“Nearly two months after the death of Fadel Shanaa in extremely troubling circumstances, the Israeli army investigation has not produced results. Our concern is increased by the fact that a recent statement by an Israeli army spokesperson said that a preliminary investigation had shown that the “implicated soldiers did no wrong”. Journalists take considerable risks to report on the reality of war. It is essential to prevent violence against them and to put those responsible on trial,” the organisation wrote.Reporters Without Borders also stressed the importance of an action plan worked out following the Association agreement between the European Union and the state of Israel and particularly on human rights. “The commitment of the two to promote humanitarian law imposes an obligation to curb breaches of international conventions. These articles explicitly set out the criminal and disciplinary responsibility of soldiers and the military command in the case of violation. However the soldiers responsible for the death of journalists Raffaele Ciriello (2002), Imad Abu Zahra (2002), Nazeh Darouazi (2003) and James Miller (2003) are still benefiting from an inexplicable impunity. The Israeli justice system has never taken proceedings against those allegedly responsible and no verdict has ever been pronounced following these war crimes,” the organisation added.“The Israeli authorities should act to put an end to this record which is unworthy of a democracy. We hope that you can convince your interlocutors of the need to promptly publish the results of the investigation into the death of the Reuters cameraman. The Israeli state should agree on efforts for civilians to be spared. It is the only way in which journalists can be guaranteed to be able to continue to cover this conflict,” Reporters Without Borders concluded. The organisation wrote on 11 June, to the Israeli foreign minister, Tzipi Livni deploring the absence of Israel from among states which agreed to sign the Dublin Convention in December 2008 relating to a ban on cluster bombs. “Their use endangers the lives of many civilians, including media staff covering fighting. Despite precautions taken by journalists in the field, the random spread of the ammunition from these weapons increases the risks they run. Fadel Shanaa was killed by steel flechettes released by an Israeli shell. The bullet-proof vest he was wearing that day was not designed to protect against this type of weapon.” In its letter to the minister, Reporters Without Borders called on the Israeli authorities to state their commitment to apply the humanitarian clauses in the additional Protocols to the Geneva Conventions. The organisation pointed out that the Protocol I, of 8 June 1977, includes an article relating to the protection of journalists while on dangerous professional missions in armed conflict areas. Even though the state of Israel has not signed the additional Protocol, it is part of customary international law and should be applied on this basis. IsraelMiddle East – North Africa IsraelMiddle East – North Africa June 11, 2008 – Updated on January 20, 2016 Call for EU support for investigation into the death of cameraman Fadel Shanaa Israel now holding 13 Palestinian journalists News News Receive email alerts News Organisation to go further RSF_en WhatsApp blocks accounts of at least seven Gaza Strip journalists June 3, 2021 Find out more May 28, 2021 Find out more Follow the news on Israel RSF asks ICC prosecutor to say whether Israeli airstrikes on media in Gaza constitute war crimes May 16, 2021 Find out morelast_img read more

Five of businessman’s TV stations banned for a month

first_img News TurkeyEurope – Central Asia Organisation April 2, 2021 Find out more to go further Human rights groups warns European leaders before Turkey summit July 4, 2003 – Updated on January 20, 2016 Five of businessman’s TV stations banned for a month Turkey’s never-ending judicial persecution of former newspaper editor RSF_en Receive email alerts Help by sharing this information center_img News News News TurkeyEurope – Central Asia Reporters Without Borders today called on the National Broadcasting Council (RTÜK) to rescind a one-month ban it imposed yesterday on five TV stations owned by the family of press magnate and politician Cem Uzan for allegedly defending the family’s business interests on the air. The ban was “unfair and disproportionate,” the organisation said.The five stations – Star TV, Kanal 6, Star Max, Star 6 Heyecan TV and Footgol Star 8 TV – on 13 and 14 June broadcast a speech made by Uzan in the northwestern city of Bursa in which he criticised the energy and natural resources ministry for rescinding a contract with Cukurova and Kepez, two power companies owned by his family. In the same speech, Uzan was also virulent in his criticism of Prime Minister Recep Tayyip Erdogan and his moderate Islamist party, Justice and Development (AKP). Uzan heads a newly formed politically party called “Young” which, according to some polls, poses a potential threat to the ruling party.The RTÜK accused the TV stations of “carrying broadcasts defending the unfair interests of their owner, their shareholders and members of the family.” Under article 4 subsection (c) of the amended news media law (law 3948), in force since May 2002, this offence is punishable by a one-month broadcasting ban. The prime minister, for his part, has filed a lawsuit against Uzan accusing him of defamation.In a letter to RTÜK president Fatih Karaca, Reporters Without Borders secretary-general Robert Ménard said: “We ask you to reverse your decision, which could be interpreted as a measure of a political nature that is punishing the news media rather than the statements made by Mr. Uzan.” Ménard did acknowledge, however, that the prime minister’s lawsuit appeared to be “legitimate.” The RTÜK also asked five other television stations owned by the Uzan family group – Flash TV, Star 4, Star 5, Star 7 and New TV – and another privately-owned TV station, Habertürk, to explain their behaviour. These stations are all accused of the same offence as the other five, but they are also accusing of affront and of inciting unfair competition.The amendments to the news media law that took effect in May 2002 have reinforced its repressive aspects and have strengthened political control of the RTÜK. April 2, 2021 Find out more Follow the news on Turkey April 28, 2021 Find out more Journalists threatened with imprisonment under Turkey’s terrorism lawlast_img read more

US troops threaten and censor journalists after killing of civilians

first_imgNews AfghanistanAsia – Pacific RSF asks International Criminal Court to investigate murders of journalists in Afghanistan June 2, 2021 Find out more to go further Reporters Without Borders called for an explanation from the US Army for threats and censorship against Afghan journalists, two of them working for the Associated Press (AP), while covering civilian deaths in shooting by US special forces on the road between Kabul and Jalalabad in the east.“The Afghan investigative commission set up by President Hamid Karzai after this incident, should urgently shed light on what happened near Jalalabad, in particular the acts of censorship by the US Army,” the worldwide press freedom organisation said.“If the US soldiers had nothing to hide why have they done everything to prevent the press from covering this blunder?” it asked. US marines on 4 March killed a score of civilians and injured around 30 others along the road after they came under an attack from a suicide bomber in which several people died, east of Jalalabad in Nangarhar province, eastern Afghanistan.Half an hour later, a group of journalists, including a photographer and freelance cameraman working for AP and reporters for Afghanistan’s Ariana TV and Tolo TV, arrived at the scene.A US soldier, accompanied by an Afghan interpreter, approached the journalists and told them to stop taking photos and footage of a vehicle in which three civilians had been killed. He then seized their equipment and deleted all their shots. The journalists, who were properly accredited, asked another officer for permission to film which was granted.But the first soldier once again prevented them from working and again wiped their shots. Then he threatened reprisals if any footage was broadcast.Journalists Rahmat Gul, Khanwali Kamran and Taqiullah Taqi confirmed that they had been threatened and the Associated Press said that it would lodge a complaint with the US Army.The American military said that soldiers had returned fire after coming under attack, but did not comment on the accusations made by the journalists.Afghan and foreign journalists are frequently prevented from filming the activities of the soldiers of the international coalition in Afghanistan. AfghanistanAsia – Pacific News March 5, 2007 – Updated on January 20, 2016 US troops threaten and censor journalists after killing of civilians Help by sharing this information RSF_en center_img Follow the news on Afghanistan News Organisation News Afghanistan : “No just and lasting peace in Afghanistan without guarantees for press freedom” May 3, 2021 Find out more Situation getting more critical for Afghan women journalists, report says Receive email alerts March 11, 2021 Find out morelast_img read more

Two Ethiopian journalists freed after seven years in prison

first_img News Help by sharing this information EthiopiaAfrica Protecting journalistsMedia independence RSF_en Reporters Without Borders (RSF) is relieved to learn that Eskinder Nega and Woubshet Taye, two Ethiopian journalists who had spent seven years in prison, were freed yesterday as part of the planned release of around 750 political prisoners that the prime minister promised on 3 January News News Ethiopia arbitrarily suspends New York Times reporter’s accreditation EthiopiaAfrica Protecting journalistsMedia independence to go further May 18, 2021 Find out more Receive email alertscenter_img February 15, 2018 Two Ethiopian journalists freed after seven years in prison Organisation RSF condemns NYT reporter’s unprecedented expulsion from Ethiopia May 21, 2021 Find out more Follow the news on Ethiopia Journalist attacked, threatened in her Addis Ababa home Convicted in 2012 on charges of support for terrorism and acts of terrorism, Eskinder and Woubshet were sentenced to 18 and 14 years in prison respectively. Shortly before their arrests, both had written articles criticizing the 2009 terrorism law and the ruling party’s methods.“We are deeply relieved and delighted to learn that Eskinder Nega and Woubshet Taye have been freed but their release must not eclipse their seven years of arbitrary detention and the relentless way the authorities have used the 2009 terrorism law to censor the media,” RSF said. “Rather than an isolated gesture, this measure needs to be part of a radical change in the government’s position towards the press.”A week before his release, Eskinder was told that, in order to be freed, he would have to sign a statement falsely acknowledging his support for the “terrorist” group Ginbot 7. He refused to sign.Ethiopia is ranked 150th out of 180 countries in RSF’s 2017 World Press Freedom Index. News Journalists Eskinder Nega and Woubshet Taye after seven years of imprisonment ©AFP et Awramba Times February 10, 2021 Find out morelast_img read more